160-as deltahurok, félig kész :-)

2012.02.24

Végre !

Elkezdtem végre fölépíteni a régóta tervezett és vágyott 160-as delta-hurok antennámat.

Ne gondold, hogy a 160m miatt ! Nem.

Alapvetően azért esett a választásom erre az antennára, mert:

- tapasztalataim szerint minél hosszabb a drótod, annál jobban szólsz rövidhullámon, ergo QRP-re is kiváló,

- mert a zárt hurokantennák minden n-szeres frekvencián is rezegnek, ergo, az 1,8 MHz sok egész számú többszöröse majd' minden engedélyezett rádióamatőr frekvencián, illetve annak közelében is rezeg !

- mert kevés a pénzem, de lehetőségem van nagy terekben gondolkodni (a kutya meg nem ugatott azért, mert a 10 emeletes panelsor tetején én antennázgatok, hála az égnek !!!!! ), és ehhez az antennához volt sok volt honvédségi zöld drótom, tudjátok az a sok acélszálas vékony könnyű drót,

- mert volt két (eddig) használaton kívüli kitolható katonai oszlopm, 10 m-esek,

- mert a deltahurok antennák csöndesebbek a dipóloknál, és iszonyat jól erősítenek is,

- mert amikor eladósorba került a 897D-m, a hozzávaló LDG AT-897 tunert lecseréltem egy LDG RT-11 kültéri tunerre, mert meggyőződésemmé vált, hogy a tunernek az antenna kicsatolási pontján van a helye !

Amikor elkezdtük a szerelést, azt hittem rendesen előkészítettem mindent. De, mint kiderült, mégsem !

Jó régóta készülök már, de tán pont ezért, hogy töbször elkezdtem, félbehagytam, egy

tekercs drótocska eltűnt a szemeim elől, ergo nem is lett beépítve a jó hosszú drótba. 171m esetén egy kb. 18-20m-es hiány nem föltűnő ! :-)

Öt óra, 3 aktív segítség, és egy jó alapos átfagyás után fölkerült a helyére a nagy drót.

Arra volt már csak erőm aznap, hogy ideiglenes kicsatolási pontot forrasszak a drót két végére. Ez egy bnc dugó volt. Ezzel már meg tudtam mérni az impedanciát a kicsatolási pontban. 80m-en 119 Ohm. Kísértetisesen hasonlít a 80m-es delta hurkomra, hi.

Ráakasztottam egy koax végére csak így a bnc-t, és a többit már a meleg szobában csináltam: GDO-val kerestem, hol is rezeg valójában ?

Hát, jól sejtitek, nem ott, ahol szerettem volna, hi: 2,18 MHz körül dippelt. No, ez tényleg rövid lett. Ma már nem, majd holnap betoldok....

Ember tervez.....

Másnap, vasárnap, akkora hó esett le, ami lehetetlenné tette számomra a biztonságos antennázást a tetőn. Igaz, hogy az amatőr akkor antennázik amikor jól esik (a hó, hi), de ez már durva túlzás volt.

A projektet félbehagytam, várom a jó időt, pontosabban a hóolvadást.

Néhány képet fölraktam a képgalériába, amin talán latszik egy picit az antenna, meg annak környezete. Meg a hó, HI. Az egyik képen kinagyítva még a vékony, 0,8mm-es drót is látszik, hála a mínuszoknak, a szálnek, meg a rárakódott zúzmarának !

Amint továbblépek, folytatom....

Nos, szabad időm egyre kevesebb, ráadásul a kicsatolási pontom fölötti "madzagos" összekötés, ami magasban tartotta a tető fölött a drótomat, elszakadt, "elhegedülte a szél a régi maradvány tv-antennán. Oda föl kéne másznom, de csak kb. 5-6 db fellépő fölszerelése után tudnék, az meg időbbe meg pénzbe kerül, szóval tolódik a továbblépés... No, majd csak sikerül.

73!