Antenna igazítás

2014.12.11

Sziasztok !

Már rég írtam, nem igazán volt miről.

Tegnap viszont időm is volt, kedvem is volt, és az időjárás is kegyes volt (még) hozzám, ezért antennáztam.

Dióhéjban: már lassan egy éve fönn van a nagy deltahurkom, de még nem (volt) az igazi. A minap készítettem egy sor mérést 160m-től 2m-ig, és ezek alapján úgy döntöttem, meghosszabbítom a drótot. Pontosan nem mértem meg, de cca. 5 m-t toldtam bele, két forrasztással, zsugorcsövezéssel. Miután ismét megfeszítettem a drótjaimat, alig vártam, hogy mérhessek, hi.

Nagyon jól sikerült a kis igazítás !!!! Szinte majdnem teljesen ott rezeg a drót, ahová első nekibuzdulásomban szerettem volna beállítani: 1780 kHz-en. Mondjuk ez a freki (1800 -2000 kHz) számomra nem izgalmas, alig van itt forgalmazás egész évben. Ellenben minden egész számú többszörösön is rezeg a drótom, és az már valami !

80m-en: 3581 kHz-en rezeg, és itt is a legkisebb az swr (1,14). 3500-on 1,6 az swr, 3615-ön 1,23 ; 3768-on 2,08 az swr. Azért még itt is használható.

40m-en: 7148 körül mértem a legkisebb visszavertet: 1,09 ! No, ilyenem ezzel a dróttal még nem volt, hi. 7093-on 1,3, és a 7040 psk frekin meg 1,6. Elmegy :-)

60m-en (igaz ez még nem HAM freki, de ki tudja... :-) ) : 5300 MHz sávközépen 1,23 az swr. A széleken sem lépi át 2-t. Jó lett.

20m-en: a legkisebb swr-em 14131 kHz-en van: 1,04 ! Jó!!! :-) A psk frekin, 14070 kHz-en 1,15 , ez is jó. A 14295 kHz-en: 1,4 az swr, ezzel vidáman tudok qso-zni.

18 megán 1,4 - 1,53 közötti a visszavert a teljes sában !

21 MHz: alul1,25, fölül 1,2 középen 1,01 (!!!!) a visszavert. Talán itt a legjobb az antennám.

24 megán 1,37-1,44 között mozog, szinte lineáris az swr. Jó.

27 megán (CB-sáv) 1,21 -1,37 közötti az swr.

28 - 30 MHz között: 1,07 - 1,28 között, kicist hullámos a görbe, de jól használható a sáv.

50 megán (50-54 MHz): 1,27 - 1,7 között hullámzik a visszavert értéke.

70 megán: 1,41 -1,44 között, stabilan az swr.

144 MHz (144 - 146): 1,35 -1,45 között mocorog az swr. Kipróbáltam, használható, hi.

210 MHz (most még ez sem HAM sáv, de ki tudja ? ): 200 - 220 között 1,12 - 1,52 között hullámzik, szerintem forgalmazásra még ez is jó lehet (ide nincs készülékem).

Efölött nem tudtam mérni, sajnos, pedig a 70 cm érdekelt volna. Na, majd egyszer...

Szóval megérte a kb. 1,5 órányi fagyoskodás (4-5 C-fok volt, enyhe szellővel) !

Azóta néhány összeköttetésem is visszaigazolta a régi bölcs mondást, hogy a legjobb erősítő az antenna !!!!

Ez már tényleg antenna ! :-)

A kicsatolási ponton, a tetőn, az egyik szár 3/4-énél, kb., egy 1:4 balunt tettem be. Egy nagyon jó vas van benne, amit egy spanyol 9 sávos vertikálból szereltem ki, miután az elhallgatott (mint kiderült, elhegedülte a drótot egy pontos a vas). Itt éledt újra, nemhiába !

Mától tesztelem a többi sávon is. Alkalomadtán beszámolok róla.

Addig is 73!

8fle Lajos