Első tapasztalataim a nagy, 160-as deltahurok antennámmal :-)

2014.06.02

 Hát, elég lassan, és sok bonyodalommal, de megszületett a régóta vágyott és elképzelt nagy deltahurok antennám. A mindenesnek tervezett antenna. 

Azért még nem teljesen ott rezeg, ahol szeretném. Sokáig nagyon lenn rezgett, most meg nagyon fönt, hi. Hiába no, a lelkesedés néha kárára megy a precíz munkának. Most pontosan 1.850 kHz, és ennek n-szeresein van jó adás-vételem. Szóvala 3.700 kHz kicsit följebb van, mint szeretném, de azért nem rossz ez sem.

Főleg, hogy nagyon jók a tapasztalataim, nagyon hízelgő riportokat kapok.

Például: a minap HA7TM Tibivel váltottam riportot . Én őt 59 +20-30 dB-vel vettem, előerősítés nélkül. Ő nekem 59+ 25 dB-s riportot adott. Én 80-90 Wattal adtam csúcsokban, Tibi 1 kW-al !!!!,és dipóllal.  Nagyon hízelgő ! Úgy érzem, megérte a sok vesződség az antennával. Most saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy tényleg a legjobb erősítő az antenna ! 

Mindez annak ellenére, hogy az antenna hossza, és a kicsatolási pontja még mindig nem ideális. 7 és 14 megán például nagyon messze van a jótól, ott 7400 kHz-en ill. 14.800 kHz-en rezeg a drótom. Van is rendes swr-em: 1:2,5 - 1:3 között mozog a teljes sávban. De azért lehet ott is QSO-zni. 50 Wattnál többet nem merek ráereszteni, mert e fölött már néha-néha védi magát a kis Kenwood TS50S-em. A rádiómnál sajnos nincs semmi védelem, értem ez alatt egy lenti tunert, pl. 

Képeket is tettem föl, ezeket oldalt találod, hogy nagyíthasd, jobban élvezhetőbbek úgy.

Erősen elgondolkoztam azon, hogy érdemes-e aktív antennaillesztőket használni ? 

Ezt a nagy deltahurok antennámat először úgy gondoltam el, hogy a kicsatolási pontba teszek egy kültéri automata tunert. Elképzelésem szerint ennek kettős feladata lenne: ha kell hosszabbítja, ha kell rövidíti a tuner az antennámat, és le is illeszti 50 Ohmos impedanciára a koaxhoz. 

Első nekifutásra egy LDG RT11 tunerem volt erre a célra. 

Sajnos csalódtam benne. A csuda tudja, hogy eleve jó volt-e a kütyü, mivel kéz alól vettem. Ráadásul az LDG (számomra) elég homályos instrukciókat ad a hesználathoz, a javíthatóságról nem is beszélve: semmi doksit nem ad a kezedbe! 

Az első használatba vételkor felemás tapasztalatokat szereztem az LDG RT11-el. Volt, hogy pont úgy dolgozott, ahogy vártam, volt, hogy csak tornázgatott egy ideig, az swr mérő műszeremen láttam, hogy megtalálta az optimális pontot, de simán továbbment, és megállt egy kifejezetten rossz értéknél, ahol nem is lehetett használni az antennát ! A csuda  tudja miért ! Beteg lehetett az elektronika ? Vagy ilyenkor esetleg köpenyáramok, a nagyfreki zavartak be a vezérlőelektronikának ? Lehet, mert még nincs fönt "csúf balun", kicsit elszabtam a koaxot, rövid lett.... .

Akkor vettem ki a tunert végleg, amikor teljesen megsüketült. Amikor kibontottam a dobozt, azt láttam, hogy a túlfesz levezetőm szét van esve !  Lehet, feszült, vagy megnyomtam a dobozt, és eltört az üvegbúrája? Lehet. Régi, honvédségi cucc volt. Amíg egyben volt, tette a dolgát. 

Amikor rádöbbentem, hogy ez így nem ok, akkor ismét méricskéltem. Általában a 200 Ohm impedancia környékét mértem. Ehhez készítettem egy 1:4-es trafót. Elég jól sikerült, ráadásul most nem került pénzembe, a meglévő lomok közül kerestem elő a vasat hozzá. É s még jó is lett ! 

Igaz, méréskor tapasztaltam, hogy ez sem tökéletes. De a puding próbája az evés. És az jónak bizonyult.

Komolyabb vizsgálóműszerem (pl. egy kis VNA, DIP-mérő, stb...) nem lévén, maradtam a nem túl elegáns módszernél: távíró módban ráfeküdtem az adásgombra, és végigsöpörtem a teljes sávon, kis megszakításokkal, és közben figyeltem az swr mérőt ! 

Nem túl elegáns, de igen hatékony módszer, hi. Érdekes módon, szinte a teljes sávaban, azaz 1.8 - 30 MHz között, sehol sem haladta meg az swr a 3-as értéket. Legalábbis amit láttam belőle. És az elméletileg számított helyeken tényleg rezeg az antenna! Jeelenleg, azaz ennél a dróthossznál, és feszítési módnál, magasságoknál a következő helyeken rezeg a drótom: 1.850, 3.700, 7.400 (nem túl jó), 5.550, 9.250, 11.100, 12.950, 14.800 (nem szerencsés), 16.650, 18.500, 20.350, 22.200, 24.050, 27.750 (!!! CB DX sáv ), 29.600, 49.950, 51.800, 70.300 kHz. Szerintem nem rossz. 

A felső sávokban érdekes módon a köztes helyeken, pl. 28120 kHz (psk) sincs zavaró visszavert érték ! Szinte semmi !! Jöttek is rendesen az állomások, amiket a vertikállal (ami pedig rendesen le van hangolva) sem hallottam  !  

Összességében azt kell mondjam, még így, mezítlábas, házi készítésű 1:4-es balunos kicsatolással is fantasztikus az antenna !  

Ami meglepett, az az, hogy az alapzajom a vártnál magasabb: 7-es szignál. Igaz, ettől még hallottam QRP állomást simán a 80m-en. No, ezzel együtt kell élnem. Nem vihetem ki a QTH-mat a mezőre, Isten háta mögé. Esetleg néha 

Csak ajánlani tudom ezt az antennatípust. Ha van helyed, kitartásod, akkor kicsi pénzből is tudsz nagy antennát varázsolni !

73! 8fle Lajos